Deze blogpost is geschreven door collega Laura. Zij is werkzaam bij Nukuhiva en daarnaast afgestuurd in de studie Fashion & Textile Technologie met een focus op duurzame kleding. Ze zal in een aantal blogs meer vertellen over duurzame kleding. Deze blogpost is eerder verschenen in Live Green Magazine

Eerlijk, fair, groen, eco, organic, sustainable… Er zijn allerlei termen voor kleding die op een betere manier tot stand gekomen is. Zelf gebruik ik de alles omvattende term: slow fashion. Slow fashion is een tegenbeweging op de huidige fast fashion kledingindustrie.

Fast fashion is ontstaan in de jaren ’70 van de vorige eeuw toen de productie van kleding werd uitbesteed aan ontwikkelingslanden in Azië. De benaming fast fashion is gebaseerd op de snel opvolgende kleding collecties van goedkope kleding. Veel kleding die in de Nederlandse winkels hangt (Zara, H&M, Primark) wordt gemaakt in lage lonen landen zoals China en Bangladesh, omdat de kosten hier veel lager liggen dan in Europa. De vele productie van kleding en de wens om zo goedkoop mogelijk te produceren leidt tot ongewenste effecten voor mens en milieu. Denk hierbij aan slechte arbeidsomstandigheden zoals lange dagen werken in ongezonde, onveilige fabrieken voor een hongerloon, kinderarbeid, gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen om katoen te verbouwen, CO2-uitstoot en het vele verbruik van water en energie tijdens productie. Kortom, de mode-industrie heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de meest vervuilende – alleen de olie-industrie is erger – en mensonvriendelijke bedrijfstakken die er zijn.

Het begrip slow fashion is in 2007 ontstaan en bedacht door Kate Fletcher, professor van University Arts Londen. Slow fashion is niet op tijd gebaseerd maar op kwaliteit en staat voor ontwerpers, inkopers, retailers en consumenten die zich bewust zijn van de impact van hun beslissingen op mens en milieu. Daarbij staat slow fashion niet op zichzelf, maar is het een onderdeel van een levensstijl. Gelukkig zijn steeds meer mensen geïnteresseerd in het maken van betere keuzes en het verhaal achter een product. Wij worden al steeds bewuster in algemene zaken als afval scheiden, minder vlees eten en het kiezen voor biologische producten in de supermarkt. Ik hoop dat deze levensstijl zich door vertaald naar het kopen van slow fashion. Want slow fashion is inspirerend, innovatief en fashionable. Het is bereikbaar, alleen weet nog niet iedereen hoe..

In mijn volgende blog vertel ik hoe slow fashion te herkennen is.
Beeld header: Vieri

laura-in-de-winkel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *